Deze cursus is verlopen

Werken volgens het gevolgenmodel

In 1995 ontwikkelde Speckens een model - het gevolgenmodel - voor de behandeling van patiënten met somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK). Het oorspronkelijke gevolgenmodel is in de loop van de jaren verder ontwikkeld. Een van de veranderingen is dat in het huidige protocol de diagnostiek volgens het gevolgenmodel en het opstellen van een behandelplan centraal staan en niet zoals voorheen de uitvoering van de behandeli...

938
12 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 938
Opmerking :Inschrijfgeld is incl BTW, literatuur, thee, koffie en lunches

Beroepen

Anesthesioloog
17 May 2018
16 May 2019
12 Punten
ABAN
Arts
17 May 2018
16 May 2019
12 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
17 May 2018
16 May 2019
12 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
17 May 2018
16 May 2019
12 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
17 May 2018
16 May 2019
12 Punten
ABAN

Competenties

Medische handelen 80 %
Communicatie 20 %
Omschrijving

Omschrijving

In 1995 ontwikkelde Speckens een model - het gevolgenmodel - voor de behandeling van patiënten met somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK). Het oorspronkelijke gevolgenmodel is in de loop van de jaren verder ontwikkeld. Een van de veranderingen is dat in het huidige protocol de diagnostiek volgens het gevolgenmodel en het opstellen van een behandelplan centraal staan en niet zoals voorheen de uitvoering van de behandeling. Een andere wijziging betreft het doel van de behandeling. Deze werd oorspronkelijk omschreven als het verminderen van de hinderlijke gevolgen voor de patiënt. Tegenwoordig omschrijven we het doel van de behandeling als ‘het optimaliseren van de omstandigheden voor het herstel van de klachten’. Dit doel wordt gerealiseerd door de gevolgen die de klacht in stand houden op te heffen, waardoor de klachten zullen afnemen.

De intake bestaat uit de volgende stappen: 1) het in kaart brengen van de lichamelijke klacht, de ideeën over en betekenis van de klacht, en de cognitief-emotionele, gedragsmatige, lichamelijke en sociale gevolgen van de klacht; 2) nagaan of de elementen van het model een logisch consistent geheel vormen; 3) het vaststellen van de belangrijkste in stand houdende gevolgen; 4) het opstellen van de vicieuze cirkel en 4) het selecteren van de interventies en vaststellen van de volgorde waarin de interventies worden aangeboden.


Werkvorm

In voorbereiding op de cursus bestudeert u de literatuur en werkt u de eerste opdracht uit. Tijdens de cursus wordt in interactieve presentaties inhoudelijk aspecten toegelicht en door u op de door u meegebrachte casus toegepast. Bepaalde punten worden daarnaast in opdrachten en oefeningen (individueel of in kleine groepen) uitgewerkt.

Leerdoelen

U leert om bij patiënten met zowel deels verklaarde als onverklaarde lichamelijke klachten met of zonder psychiatrische co-morbide stoornissen, een gepersonaliseerd behandelplan op te stellen op basis van de diagnostiek volgens het gevolgenmodel welke bestaat uit de volgende stappen: 1) in kaart brengen van de lichamelijke klacht, de ideeën over en betekenis van de klacht, en de emotionele, gedragsmatige, lichamelijke en sociale gevolgen van de klacht; 2) controleren of de elementen van het model een logisch consistent geheel vormen; 3) vaststellen van de belangrijkste in stand houdende gevolgen; 4) formeren van de vicieuze cirkel en 5) selecteren van de interventies en vaststellen van de volgorde waarin de interventies worden aangeboden.

van Rood Training & Supervisie

yrvanrood@planet.nl
90, Boddens Hosangweg, Woubrugge, 2481LA