• share
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
  • Beroepsethiek en morele oordeelsvorming

    Artsen worden in de dagelijkse praktijk geconfronteerd met ethische vraagstukken in de samenwerking onderling en ook met zorgprofessionals die werkzaam zijn binnen of buiten de eigen praktijk of beroepsgroep. Daarbij staan zij dagelijks voor beslissingen, waarbij uiteenlopende belangen en rechten van betrokkenen in het geding zijn en mee gewogen dienen te worden in de uiteindelijke besluitvorming. Regelmatig speelt tijdsdruk een belangrijke rol in de besluitvorming. De regels en de beroepscode bieden niet altijd voldoende aanknopingspunten. Regelmatig dringt het gevoel zich op dat “je het nooit goed doet”. Wat je ook kiest, je doet altijd iemand tekort.


    Het begeleiden van een moreel beraad volgens een weloverwogen en verantwoorde procedure kan zorgprofessionals helpen om moreel juiste keuzes te maken in de dagelijkse praktijk. Door de kennis en ervaring die hiermee opgedaan wordt te delen, verbreden en borgen zal allereerst de professionele ontwikkeling van (individuele) artsen positief beïnvloed worden.


    Meer informatie en/of boeken? Deze cursus is incompany te boeken via de 'inschrijven' button.

    place Leiden
    add 10.0 punten
    euro_symbol € 350.00
    access_time 09:00 - 17:00

    € Dit bedrag is voor een incompany training, per deelnemer voor 3 dagdelen inclusief huiswerk, werkboek en inclusief reiskosten en certificaat.

    event

    Datum & locatie

    Datum Tijd Locatie
    15-05-2018 t/m 12-06-2018 09:00 - 17:00 Leiden
    24-05-2018 t/m 14-06-2018 09:00 - 17:00 Leiden
    description

    Omschrijving

    MORELE VORMING EN DE SCHOOL

    Vraag iemand wat er mis is in de Nederlandse samenleving en de kans is groot dat het antwoord erop

    neerkomt dat er sprake is van een verval van waarden en normen. En al kan het in werkelijkheid nog wel

    meevallen met dat morele verval, de vrees ervoor is niet ongegrond. Die hangt direct samen met een

    enorme verandering, namelijk het mondiger worden van mensen, of anders gezegd, met een afname van

    het morele gezag.


    Deze verandering in de samenleving, die zich overigens niet alleen in Nederland afspeelt, is veel ingrijpender

    dan op het eerste gezicht het geval lijkt te zijn. Eeuwenlang is moraal, opgevat als voorschriften

    omtrent wat wel en niet is toegestaan, van buitenaf aan mensen opgelegd. En in een bestek van slechts

    enkele decennia, werd het nadenken over de morele juistheid van het individuele handelen grotendeels

    aan mensen zelf overgelaten.


    Het is dan ook niet verwonderlijk dat wij allen iets te leren hebben ten aanzien van de vraag hoe onderzocht

    kan worden of een handeling, een beslissing, wel of niet moreel juist is – temeer daar ook nog geregeld

    de vraag opduikt in hoeverre de traditionele moraal en traditionele normen en waarden betrouwbaar

    zijn. Aan de hand van welke maatstaf kunnen die getoetst worden? En als vertrouwde methoden

    voor het overdragen van morele voorschriften kennelijk niet meer goed werken, wat is dan het alternatief?


    Vanzelfsprekend blijft morele vorming in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van ouders. Maar

    inmiddels is wel duidelijk geworden dat ook het onderwijs hier een taak heeft. Het is nodig dat kinderen

    op school in een morele zin leren nadenken over hun eigen doen en laten. En ook ondersteuning krijgen

    om het moreel juiste te doen en het moreel verkeerde te laten. Uiteindelijk is morele vorming voor jonge

    mensen een zaak van álle docenten.

    business

    Organisatie

    business Governance & Integrity Nederland (G&I Nederland)
    mail_outline info@gi-nederland.com
    place Radarweg 29 (A12) 1043 NX Amsterdam
    keyboard_arrow_up