Deze cursus is verlopen
Epilepsie
Epilepsie komt veel voor, de prevalentie is ongeveer 10 op de 1000 Nederlanders. Bij ouderen en mensen met een verstandelijke beperking ligt dit cijfer duidelijk hoger, en bij deze groepen worden ook vaak ernstigere en meer complexe vormen gezien. In deze module zal door collega’s van Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (SEIN) en van het Academisch Centrum voor Epileptologie (ACE) Kempenhaeghe Maastricht UMC in worden gegaan op...
Gratis
3 Punten
Nascholing
Physical course - single
Prijzen
Gratis
Opmerking :25 - voor artsen niet werkzaam voor FMMU/medTzorg of instellingen waaraan diensten worden geleverd; na afloop wordt een nota verstuurd
Beroepen
Arts voor verstandelijk gehandicapten
18 Apr 2018
17 Apr 2019
3 Punten
ABC1
Huisarts
18 Apr 2018
17 Apr 2019
3 Punten
ABC1
Physician Assistant
18 Apr 2018
17 Apr 2019
3 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
18 Apr 2018
17 Apr 2019
3 Punten
ABC1
Competenties
Medische handelen 40 %
Kennis en wetenschap 40 %
Professionaliteit en kwaliteit 20 %
Omschrijving
Omschrijving
Epilepsie komt veel voor, de prevalentie is ongeveer 10 op de 1000 Nederlanders. Bij ouderen en mensen met een verstandelijke beperking ligt dit cijfer duidelijk hoger, en bij deze groepen worden ook vaak ernstigere en meer complexe vormen gezien. In deze module zal door collega’s van Stichting Epilepsie Instellingen Nederland (SEIN) en van het Academisch Centrum voor Epileptologie (ACE) Kempenhaeghe Maastricht UMC in worden gegaan op diagnose en differentiaal diagnose, medicatie en rode vlaggen daarbij, en status epilepticus. Aan het einde is ruim tijd gereserveerd voor het inbrengen en bespreken van casuïstiek.
Leerdoelen
Na afloop van deze scholing zijn de deelnemers kennen/kunnen:
- de nieuwe classificatie van epilepsie
- de meest karakteristieke aanvalsvormen
- de op epilepsie lijkende fenomenen herkennen
- de belangrijkste bijwerkingen van anti-epileptica en de mogelijk schadelijke interacties
- een dreigende status epilepticus herkennen en weten hoe daarbij te handelen