PIN 21/03 Incidenten en klachten
Patiëntenveiligheid vergt dat u luistert naar klachten en leert van incidenten en bijna-incidenten. Het is raadzaam om klachten, incidenten en bijna-incidenten in de huisartsenpraktijk te melden, omdat ze u op het spoor kunnen brengen van structurele weeffouten in uw organisatie. Op deze manier kunnen grotere fouten in de toekomst mogelijk voorkomen worden. Deze PIN Incidenten en klachten is gebaseerd op de protocollen die ontwikkeld zijn...
Prijzen
Beroepen
Competenties
Patiëntenveiligheid vergt dat u luistert naar klachten en leert van incidenten en bijna-incidenten. Het is raadzaam om klachten, incidenten en bijna-incidenten in de huisartsenpraktijk te melden, omdat ze u op het spoor kunnen brengen van structurele weeffouten in uw organisatie. Op deze manier kunnen grotere fouten in de toekomst mogelijk voorkomen worden. Deze PIN Incidenten en klachten is gebaseerd op de protocollen die ontwikkeld zijn vanwege de invoering van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz, januari 2016).
Leerdoelen
Na het doornemen van deze PIN:
- bent u op de hoogte van de wetgeving over veilig incident melden (VIM) volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);
- kunt u adequaat incidenten in uw praktijk signaleren en melden;
- kunt u middels de VIM-procedure op structurele wijze omgaan met incidenten;
- heeft u de handvatten voor een gesprek met een patiënt die een klacht wil indienen;
- is u duidelijk wat de juiste klachtenprocedure is.