ADHD

psychische problemen

ADHD is een van de bekendste en - helaas - ook een van de meest controversiële psychiatrische stoornissen. Voor patiënten en zelfs voor professionals is het door tegenstrijdige berichten in de media niet makkelijk om antwoord te krijgen/geven op vragen als ‘is er een test voor ADHD?’, ‘wordt ADHD overgediagnosticeerd?’ of ‘groeien kinderen er vanzelf overheen?’ In deze cursus gaan we op deze en vele andere vragen in. 

599
2 Punten
E-learning
E-learning

Prijzen

Regulier € 599
Opmerking :Dit zijn de kosten voor een jaarabonnement op het totale cursusaanbod van CME-Online voor de huisarts. Dit abonnement geeft recht op het behalen van 25 accreditatiepunten per jaar.

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
2 Punten
ABC1
Huisarts
2 Punten
ABC1
Physician Assistant
2 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
2 Punten
ABC1

Competenties

Medische handelen 60 %
Communicatie 20 %
Maatschappelijk handelen en preventie 20 %
Omschrijving

Omschrijving

ADHD is een van de bekendste en - helaas - ook een van de meest controversiële psychiatrische stoornissen. Voor patiënten en zelfs voor professionals is het door tegenstrijdige berichten in de media niet makkelijk om antwoord te krijgen/geven op vragen als ‘is er een test voor ADHD?’, ‘wordt ADHD overgediagnosticeerd?’ of ‘groeien kinderen er vanzelf overheen?’ In deze cursus gaan we op deze en vele andere vragen in. We bespreken de geschiedenis van ADHD, de theoretische achtergronden en de veranderingen in de DSM-classificatie. We staan stil bij de verschillende uitingsvormen van ADHD en bij de ontwikkeling van de symptomen over de levensloop. Daarbij hebben we aandacht voor de hoge mate van comorbiditeit, de lastige kwestie van differentiële diagnostiek en de gender- en cultuurspecifieke aspecten. Op praktisch niveau gaan we in op de rol van de huisarts bij het signaleren, diagnosticeren en behandelen van ADHD en op de samenwerking met de GGZ. 

De cursus bestaat uit twee modules en een eindtoets.

 


Inleiding

ADHD is een van de bekendste en - helaas - ook een van de meest controversiële psychiatrische stoornissen. Voor patiënten en zelfs voor professionals is het door tegenstrijdige berichten in de media niet makkelijk om antwoord te krijgen/geven op vragen als ‘is er een test voor ADHD?’, ‘wordt ADHD overgediagnosticeerd?’ of ‘groeien kinderen er vanzelf overheen?’ In deze cursus gaan we op deze en vele andere vragen in. 

Programma

INHOUDSOPGAVE


Module 1

  • Definitie ADHD
  • Beknopte geschiedenis
  • Etiologie
  • Prevalentie 
  • Overdiagnostiek en overbehandeling?
  • Diagnostiek
  • Diagnostiek in de huisarstenpraktijk - van signalering tot diagnose
  • DSM-5 en de verschillen met DSM-IV
  • Differentiële diagnostiek en comorbiditeit
  • Overzicht van best practice diagnostiek
  • Het diagnostisch verslag


Module 2

  • Behandeling - inleiding
  • Behandelaspecten in de huisartspraktijk
  • Behandelsetting in de basis- en specialistische GGZ
  • Behandelvormen in de basis- en specialistische GGZ
  • Medicatie
  • Crisis: Omgaan met ADHD crisis in de huisartspraktijk
  • Uit de NHG-Standaard ‘ADHD bij kinderen’
  • Uit de richtlijn ADHD van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid

 

Eindtoets

Leerdoelen

Na het volgen van deze cursus: 

•   Weet u de kenmerken van ADHD te omschrijven in DSM-IV en DSM-5

•   Kunt u vier vaak voorkomende comorbide stoornissen noemen

•   Kunt u aangeven welke differentiaaldiagnose a priori voor de hand ligt

•   Kunt u zes signalen en symptomen noemen verdeeld over meerdere domeinen 

•   Kunt u de mogelijkheden benoemen die de verschillende behandelsettingen bieden

•   Kunt u twee medicamenteuze interventies noemen en het doseringsprincipe daarvan

CME-Online

info@CME-Online.nl
0302644100
40, Janssoniuslaan, Utrecht, 3528AJ