ADHD
ADHD is een van de bekendste en - helaas - ook een van de meest controversiële psychiatrische stoornissen. Voor patiënten en zelfs voor professionals is het door tegenstrijdige berichten in de media niet makkelijk om antwoord te krijgen/geven op vragen als ‘is er een test voor ADHD?’, ‘wordt ADHD overgediagnosticeerd?’ of ‘groeien kinderen er vanzelf overheen?’ In deze cursus gaan we op deze en vele andere vragen in.
Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
ADHD is een van de bekendste en - helaas - ook een van de meest controversiële psychiatrische stoornissen. Voor patiënten en zelfs voor professionals is het door tegenstrijdige berichten in de media niet makkelijk om antwoord te krijgen/geven op vragen als ‘is er een test voor ADHD?’, ‘wordt ADHD overgediagnosticeerd?’ of ‘groeien kinderen er vanzelf overheen?’ In deze cursus gaan we op deze en vele andere vragen in. We bespreken de geschiedenis van ADHD, de theoretische achtergronden en de veranderingen in de DSM-classificatie. We staan stil bij de verschillende uitingsvormen van ADHD en bij de ontwikkeling van de symptomen over de levensloop. Daarbij hebben we aandacht voor de hoge mate van comorbiditeit, de lastige kwestie van differentiële diagnostiek en de gender- en cultuurspecifieke aspecten. Op praktisch niveau gaan we in op de rol van de huisarts bij het signaleren, diagnosticeren en behandelen van ADHD en op de samenwerking met de GGZ.
De cursus bestaat uit twee modules en een eindtoets.
Inleiding
ADHD is een van de bekendste en - helaas - ook een van de meest controversiële psychiatrische stoornissen. Voor patiënten en zelfs voor professionals is het door tegenstrijdige berichten in de media niet makkelijk om antwoord te krijgen/geven op vragen als ‘is er een test voor ADHD?’, ‘wordt ADHD overgediagnosticeerd?’ of ‘groeien kinderen er vanzelf overheen?’ In deze cursus gaan we op deze en vele andere vragen in.
Programma
INHOUDSOPGAVE
Module 1
- Definitie ADHD
- Beknopte geschiedenis
- Etiologie
- Prevalentie
- Overdiagnostiek en overbehandeling?
- Diagnostiek
- Diagnostiek in de huisarstenpraktijk - van signalering tot diagnose
- DSM-5 en de verschillen met DSM-IV
- Differentiële diagnostiek en comorbiditeit
- Overzicht van best practice diagnostiek
- Het diagnostisch verslag
Module 2
- Behandeling - inleiding
- Behandelaspecten in de huisartspraktijk
- Behandelsetting in de basis- en specialistische GGZ
- Behandelvormen in de basis- en specialistische GGZ
- Medicatie
- Crisis: Omgaan met ADHD crisis in de huisartspraktijk
- Uit de NHG-Standaard ‘ADHD bij kinderen’
- Uit de richtlijn ADHD van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid
Eindtoets
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus:
• Weet u de kenmerken van ADHD te omschrijven in DSM-IV en DSM-5
• Kunt u vier vaak voorkomende comorbide stoornissen noemen
• Kunt u aangeven welke differentiaaldiagnose a priori voor de hand ligt
• Kunt u zes signalen en symptomen noemen verdeeld over meerdere domeinen
• Kunt u de mogelijkheden benoemen die de verschillende behandelsettingen bieden
• Kunt u twee medicamenteuze interventies noemen en het doseringsprincipe daarvan