• share
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
  • Houd eens op met dat softe gedoe: GA LEIDEN!

    Hierarchisch aanspreken en leidinggeven in de zorg

    Veel leidinggevenden vinden het erg lastig om de medewerkers aan te spreken op lastig, afwijkend gedrag.

    “Het zijn toch geen kleine kinderen” en “ik hoeft toch geen agentje te spelen” zijn veel gehoorde opmerkingen. Het antwoord is eenvoudig en vervelend, ja het zijn soms net kleine kinderen en ja, je zult in het uiterste geval je gezag moeten laten gelden en daar gaan wij je bij helpen middels stap 4 van de Bode Methode®.

    add 5.0 punten
    euro_symbol € 495.00
    event 08-05-2017 tot 01-12-2020
    access_time 09:30 - 16:00

    € incl. werkboek, lunch en consumpties de Bode Nascholingen is niet BTW-plichtig

    event

    Datum & locatie

    Datum Tijd Locatie
    08-05-2017 09:30 - 16:00 Groningen
    15-05-2017 09:30 - 16:00 Hoofddorp
    22-05-2017 09:30 - 16:00 Utrecht
    31-05-2017 09:30 - 16:00 Rotterdam
    08-06-2017 09:30 - 16:00 Eindhoven
    16-06-2017 09:30 - 16:00 Maastricht
    24-10-2017 09:30 - 16:00 Maastricht
    14-11-2017 09:30 - 16:00 Hoofddorp
    26-11-2018 09:30 - 16:30 Assen
    29-11-2018 09:30 - 16:30 Eindhoven
    03-12-2018 09:30 - 16:30 Rotterdam
    07-12-2018 09:30 - 16:30 Utrecht
    13-06-2019 09:30 - 16:30 Assen
    14-06-2019 09:30 - 16:30 Amsterdam
    17-06-2019 09:30 - 16:30 Rotterdam
    19-06-2019 09:30 - 16:30 Utrecht
    20-06-2019 09:30 - 16:30 Eindhoven
    20-11-2019 09:30 - 16:30 Zwolle
    26-11-2019 09:30 - 16:30 Eindhoven
    28-11-2019 09:30 - 16:30 Utrecht
    09-06-2020 09:00 - 16:00 Zwolle
    11-06-2020 09:00 - 16:00 Eindhoven
    18-06-2020 09:00 - 16:00 Utrecht
    24-11-2020 09:00 - 16:00 Eindhoven
    26-11-2020 09:00 - 16:00 Zwolle
    01-12-2020 09:00 - 16:00 Utrecht
    description

    Omschrijving

    Enerzijds, hoe ga je de medewerker die jou om hulp vraagt betreffende een probleem met een andere collega helpen.

    En anderzijds hoe ga jij zelf, als leidinggevende, met een lastige medewerker om die niet doet wat is afgesproken.

    Dit zijn dus de meest lastige medewerkers in je team, we hebben er allemaal wel enkele van. Je hebt alle technieken al uit de kast gehaald, maar niets helpt. We gaan doorpakken of te wel:

    Houd eens op met dat softe gedoe: GA LEIDEN!

    Gelukkig bestaat de rest van het team uit normaal functionerende, gezellige en collegiale medewerkers, maar daar hebben we het helaas niet over.

    list

    Programma

    Programma ochtend (soft)

    09.00   Ontvangst met koffie en thee 

    09.30   Start workshop: collegiaal aanspreken         

    • harde feiten, zachte bejegening    
    • samenwerken: je gewoon aan de afspraken houden              
    • hoe uit zich lastig gedrag
    • het toepassen van de spelregels  

    11.00   Koffiepauze  

    11.15   de Bode Methode®: aanspreken en doorpakken       

    • het competentieniveau v/d medewerker
    • welke acties kan ik eerst inzetten?
    • welke gezagsmiddelen zijn er daarna?

    12.30   Lunchpauze 

                                                         

    Programma middag (hard)

    13.30   Aanspreken via de Bode Methode ®

    • eigen casuïstiek wordt plenair besproken en geoefend middels simulatiegesprekken met een actrice 

    15.00   Theepauze

    ​15.15   Vervolg praktisch oefenen met eigen casuïstiek

    16.00  Evaluatie en afsluiting 

    gps_fixed

    Leerdoelen

    Als je alles hebt geprobeerd (zacht) maar de ander doet niet wat is afgesproken, word je geleerd om knopen door te hakken met behulp van acties en sancties (hard). Om problematische situaties binnen het team niet te laten escaleren en gelijk hebben om te zetten in gelijk krijgen wordt de Bode Methode® ingezet, zodat gedaan wordt wat is afgesproken.  

    business

    Organisatie

    business de Bode Nascholingen
    )
    phone 0341434658
    mail_outline info@debode.nl
    place Verkeersweg 15 3842 LD Harderwijk Nederland

    De Bode Nascholingen verzorgt al 20 jaar onafhankelijke programma’s en workshops voor de medische professie. De trainingen zijn kortdurende, interactieve bijeenkomsten die erop gericht zijn om de vaardigheden, kennis en inzichten van de deelnemers te vergroten. Missie De Bode Nascholingen wil (huis)artsen, specialisten, apothekers, tandartsen, paramedici, leidinggevenden en medewerkers in de gezondheidszorg helpen hun communicatieve kennis om te zetten in communicatieve kunde. Opdat zij hun doelstellingen op een daadkrachtige en vreugdevolle wijze kunnen realiseren. Visie De meeste winst is te behalen in het verbeteren van de samenwerking; het leidinggeven en -krijgen; het omgaan met het persoonlijk belang; de bejegening van de patiënten; het organiseren van de afdeling/praktijk; het omgaan met conflicten en lastig gedrag. Methodiek Na een interactief theoretisch gedeelte (discussies, vraag-en-antwoord, oefeningen) wordt de theorie door middel van simulatiegesprekken met een actrice praktisch vertaald en geoefend. Eigen inbreng van casuïstiek van de deelnemers verhoogd de herkenbaarheid. Tevens kan gebruik gemaakt worden van video opnames. Alle opnames worden na afloop gewist om de privacy te waarborgen. 20 jaar ervaring ​De Bode Nascholingen is in 1997 speciaal voor de medische professie opgericht door Rien de Boo. Uit onderzoek en gesprekken met verschillende hulpverleners en leidinggevenden in de zorg is gebleken dat er veel belangstelling bestaat voor (geaccrediteerde) kleinschalige nascholingsbijeenkomsten. De Bode Nascholingen is trots dat het vanaf de oprichting geheel onafhankelijk is van derden wat betreft de inhoud, onderwerpkeuze en organisatie.

    keyboard_arrow_up