Geriatrische Acute Patiënt (GAP)
In deze cursus leren we de geriatrische patiënt herkennen, de verschillende klachtenpresentatie (waaronder de atypische presentatie) te beoordelen en te behandelen en aan te sluiten bij de daarbij behorende zorgvraag. Kortom: klinisch redeneren en handelen rondom de geriatrische patiënt in de acute setting.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Een collega vraagt je of jij mevrouw Pietersen van 89 jaar op wilt vangen. Ze is bekend met COPD, hartfalen en heeft in het verleden een CVA doorgemaakt. Tijdens een eerdere opname heeft ze een delier gehad. Nu is ze gevallen, lijkt wat in de war en zo gaat het niet langer thuis.
Voor veel collega’s in de acute zorg (SEH, IC, CCU) is dit een herkenbare casus: op zoek naar een behandelbare oorzaak voor de val of een behandelbaar gevolg van de val is het een uitdaging om de beste zorg te verlenen aan deze geriatrische patiënt.
In de ABCDE benadering heb je nauwelijks verontrustende bevindingen en vind je soms ook geen oorzaak van of door gevolg van de val.
Maar wanneer is een oudere nu eigenlijk een geriatrische patiënt? Waar let je op? Wat zijn, behalve een delier, de complicaties tijdens een opname en hoe kun je jouw zorgverlening aan laten sluiten bij de vraag van mevrouw Pietersen? Wat doe je als mevrouw Pietersen geen fractuur heeft?
In deze cursus leren we de geriatrische patiënt herkennen, de verschillende klachtenpresentatie (waaronder de atypische presentatie) te beoordelen en te behandelen en aan te sluiten bij de daarbij behorende zorgvraag. Kortom: klinisch redeneren en handelen rondom de geriatrische patiënt in de acute setting.