Iedereen wil aardige collega's, ook jouw collega's
Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last. Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt. Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait. We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict. Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Sprekers
Rien de Boo
Trainer
Rien de Boo, oprichter van de Bode Nascholingen, heeft meer dan 25 jaar ervaring als opleider in de gezondheidszorg. Hij is als artsenbezoeker begonnen en heeft veel ervaring opgedaan als salesmanager in de farmaceutische industrie. Zijn doel is het verbeteren van het collegiaal aanspreken op lastig, afwijkend gedrag, daadkrachtiger leidinggeven, het ontwikkelen van meer assertiviteit en het verbeteren van de bejegening van de klant/client/patiënt. In meer dan de helft van de ziekenhuizen en academische centra en tevens bij veel apotheken, gezondheidscentra, huisartsen-posten, verpleegtehuizen etc. heeft hij trainingen gegeven.
Programma
Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt.
Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait.
We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict.
Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen.
Zelf ingebrachte casuïstiek
De volgende casuïstiek wordt regelmatig door de deelnemers zelf tijdens het programma naar voren gebracht als zijnde lastig en veelvoorkomend:
Gedrag van collega's:
• rommel niet opruimen / niet aanvullen
• te laat komen / te vroeg weggaan
• geen baliewerk willen doen
• “de kantjes er van af lopen”
• in werktijd privé bellen / internetten / appen
• dominant / dwingend
• roddelen
• onheuse bejegening richting collega of klant/client/patiënt
• niet meehelpen als je collega al klaar is met de taak, en jij nog niet
• ja zeggen, maar nee doen
Gedrag van leidinggevenden:
• geen voorbeeldgedrag
• niet daadkrachtig
• dominant/dwingend
• biedt geen ondersteuning
• onheuse bejegening richting collega/klant/client/patient
• roddelen
• generaliseren
• disfunctioneren