Iedereen wil aardige collega's, ook jouw collega's

Hanteer de Bode Methode® zodat lastig gedrag van collega's wordt voorkomen/opgelost en de samenwerking goed blijft
samenwerkingcollegacollega'safsprakensamenwerkenafspreken

Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last. ​ Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt. Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait. We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict. Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen.

05 nov. 2024
395
5 Punten
Reguliere nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 395
Inclusief : documentatie, lunch en consumptie

Datum en locatie

05 nov. 2024
09:30
16:00
Jaarbeursplein 25, 3521AR, Utrecht
15 nov. 2024
09:00
16:00
Jaarbeursplein 25, 3521AR, Utrecht

Beroepen

Anesthesioloog
5 Punten
ABAN
Apotheker
5 Punten
OA
Apotheker - Openbare Farmacie
5 Punten
OA
Arts
5 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
5 Punten
ABAN

Sprekers

Rien de Boo

Trainer
Rien de Boo, oprichter van de Bode Nascholingen, heeft meer dan 25 jaar ervaring als opleider in de gezondheidszorg. Hij is als artsenbezoeker begonnen en heeft veel ervaring opgedaan als salesmanager in de farmaceutische industrie. Zijn doel is het verbeteren van het collegiaal aanspreken op lastig, afwijkend gedrag, daadkrachtiger leidinggeven, het ontwikkelen van meer assertiviteit en het verbeteren van de bejegening van de klant/client/patiënt. In meer dan de helft van de ziekenhuizen en academische centra en tevens bij veel apotheken, gezondheidscentra, huisartsen-posten, verpleegtehuizen etc. heeft hij trainingen gegeven.

Programma

Omschrijving

Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt.


Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait.

We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict.


Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen. 

Zelf ingebrachte casuïstiek

De volgende casuïstiek wordt regelmatig door de deelnemers zelf tijdens het programma naar voren gebracht als zijnde lastig en veelvoorkomend:

Gedrag van collega's:

rommel niet opruimen / niet aanvullen

• te laat komen / te vroeg weggaan

• geen baliewerk willen doen

• “de kantjes er van af lopen”

• in werktijd privé bellen / internetten / appen

• dominant / dwingend 

• roddelen

• onheuse bejegening richting collega of klant/client/patiënt

• niet meehelpen als je collega al klaar is met de taak, en jij nog niet

• ja zeggen, maar nee doen 

 

Gedrag van leidinggevenden:

• geen voorbeeldgedrag

• niet daadkrachtig

• dominant/dwingend

• biedt geen ondersteuning

• onheuse bejegening richting collega/klant/client/patient

• roddelen

• generaliseren 

• disfunctioneren


De Bode nascholingen

De Bode Nascholingen wil hulpverleners en medewerkers in de gezondheidszorg helpen hun communicatieve kennis om te zetten in communicatieve kunde opdat zij de doelstellingen op een daadkrachtige, vreugdevolle wijze kunnen realiseren. De Bode Nascholingen onderscheidt zich door het feit dat de wortels van de twee vaste trainers in het bedrijfsleven liggen met als markt de “gezondheidszorg”. Zo kan de gezondheidszorg op een zakelijke (commerciële) wijze geanalyseerd en voorzien worden van gerichte, zakelijke adviezen en trainingen. Uit onderzoek en uit gesprekken met de medische professie blijkt dat de meeste hulpverleners en medewerkers in de zorg vooral belangstelling hebben voor (geaccrediteerde) kleinschalige nascholingsbijeenkomsten. Het directe en persoonlijke contact tussen enerzijds de deelnemers onderling en de deelnemers en trainer anderzijds is hierbij van groot belang. De Bode Nascholingen komt aan deze behoefte tegemoet en is daarvoor speciaal in 1997 voor de medische professie opgericht. De programma’s zijn kortdurende, interactieve bijeenkomsten die erop gericht zijn om uw vaardigheden, kennis en inzichten te vergroten. De Bode Nascholingen is geheel onafhankelijk van derden wat betreft de inhoud, onderwerpkeuze en organisatie.
info@debode.nl
0341434658
15, Verkeersweg, Harderwijk, 3842LD