Schematherapie vervolgopleiding
Schematherapie is een vorm van psychotherapie voor mensen met ernstige psychische stoornissen, ontwikkeld als behandeling van persoonlijkheidsproblematiek, maar inmiddels ook effectief gebleken bij bijv. een recidiverende depressie of angststoornis. Schematherapie helpt de cliënt om de oorsprong van disfunctionele gedragspatronen te doorgronden en te veranderen. De invloed van ervaringen uit de jeugd op patronen en het dagelijkse leven worden onderzocht. Doel is om de cliënt te laten voelen wat zijn/haar behoeften zijn, te verwerken wat hij/zij is tekortgekomen en om op een gezondere manier te leren reageren op behoeftes, problemen en frustraties. Hierdoor veranderen niet alleen het gedrag, maar ook gedachten en gevoelens.
Prijzen
Datum en locatie
Beroepen
Doelen
Aan het eind van deze cursus:
De basisprincipes van schematherapie worden bekend verondersteld, aangezien deze in de basiscursus schematherapie al behandeld zijn. De basiskennis wordt kort herhaald, maar krijgt geen uitgebreide aandacht. De focus ligt op de opbouw van de therapie en de interventies die passen bij een gestructureerde behandeling van complexe casuïstiek. Aan de orde komen onder andere de casusconceptualisatie van verschillende persoonlijkheidsstoornissen, de therapeutische relatie, het werken met schema’s en schemamodi, omgaan met boosheid en therapieverstorend gedrag, limited reparenting en experiëntiële technieken. Ook de invloed van de eigen schema’s van de therapeut komt aan de orde.
Er wordt aandacht besteed aan alle fases van het schematherapeutisch proces en de uitvoering hiervan. Zo wordt in de diagnostische fase ingegaan op het inventariseren, analyseren en in kaart brengen van de problematiek en opstellen van een behandelplan. Voor de veranderingsfase worden interventies geoefend zowel gericht op gedragsverandering als betekenis- en betrokkenheidsverandering. Hierbij wordt uiteraard gekozen voor het oefenen van interventies die passend zijn bij complexe problematiek. Belangrijk is ook het inzicht en de vaardigheid om een passende techniek of interventie te kiezen en uit te voeren, al naar gelang de fase van de therapie en de dynamiek van de cliënt.
Om te komen tot voldoende interactie, oefening en afwisseling, wordt iedere cursusdag gestart met het delen van ervaringen en gelegenheid tot vragen stellen, gevolgd door oefenen met het vertalen van theoretische concepten naar praktische situaties en tenslotte het oefenen van experiëntiële, gedragsmatige en cognitieve technieken middels rollenspelen. Bij dit laatste wordt altijd een korte uitleg gegeven, waarna de oefening live of middels video wordt gedemonstreerd en de cursisten vervolgens in subgroepen of plenair de techniek gaan oefenen. Er wordt veel in subgroepen gewerkt, waarbij de docent gerichte feedback geeft. Werkvormen zijn onder andere demonstraties, rollenspellen, schriftelijke opdrachten en discussies.
Van cursisten wordt verwacht dat ze casuïstiek inbrengen, oefenen met interventies en zelfstandig opdrachten uitvoeren voor de cursus. Om optimaal gebruik te maken van de cursus is het noodzakelijk dat cursisten werken met cliënten die bekend zijn met persoonlijkheidsproblematiek.
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Schematherapeutisch model en behandeling bij verschillende (persoonlijkheids)problemen
- Analyse en conceptualisatie van schema’s en modi
- Opzet en fasering van de schematherapeutische behandeling
- Herkennen en hanteren van verschillende schema’s en modi, schemamodework
- Verbreding van vaardigheden in schematherapeutische interventies: experiëntiële, cognitieve en gedragsmatige technieken
- Therapeutische houding en hanteren van de therapeutische relatie
- Schema’s en modi van de therapeut
- Opbouw therapiesessie en inzet interventies
- Inzetten van metingen, registraties en observaties
- Opstellen, evalueren en bijstellen van een behandelplan bij complexe problematiek
- Omgaan met gebrek aan motivatie en therapieverstorend gedrag