Leergang Zelfverwondend gedrag
Zelfverwonding is een veelvoorkomend probleem met enorme consequenties. In de leergang ‘Zelfverwondend gedrag’, die CCE in samenwerking met de RINO Groep organiseert, worden gedragskundigen, Artsen Verstandelijk Gehandicapten (AVG) en managers in de gehandicaptenzorg meegenomen in het theoretisch kader en de interdisciplinaire aanpak van de problematiek. De visie van CCE op probleemgedrag vormt de basis voor deze leergang.Prijzen
Beroepen
Doelen
Wat leer je?
Tijdens deze vijfdaagse leergang leer je op een interdisciplinaire manier te komen tot beeldvorming waarbij verklaringen voor zelfverwonding vanuit medisch en psychiatrisch perspectief worden meegenomen, om van daaruit een interventieplan op te stellen. Er is aandacht voor de rol van de context en voor het ethische perspectief. Hiernaast is het thema Zelfverwonding de afgelopen jaren structureel onderzocht door het CCE. Deze ervaringen zijn verwerkt in het in 2017 verschenen boek ‘Zelfverwonding’. Dit boek ontvang je bij de training.
Dag 1: Theoretisch kader/visie op zelfverwondend gedrag
Deze bijeenkomst gaat in op probleemgedrag (in het algemeen) en zelfverwonding (als specifieke vorm) en heeft als belangrijkste onderwerpen:
De visie van het CCE op probleemgedrag:
- aard en achtergronden van zelfverwondend gedrag (ZVG) als bijzondere vorm van probleemgedrag: algemene verklaringstheorieën van ZVG kritisch bezien
- interdisciplinaire aanpak van diagnostiek, interventie en evaluatie
- methodisch werken
Dag 2: Idiografische theorie en beeldvorming vanuit interdisciplinair perspectief
- gedragswetenschappelijk onderzoek: beeldvorming van cliënt en context vanuit gedragswetenschappelijk perspectief
- theorie, reflectie op je eigen handelen en casuïstiek
- rollen van de gedragskundigen, maar vooral ook van andere disciplines als managers, artsen, begeleiders, therapeuten en wettelijk vertegenwoordigers in interdisciplinaire samenwerking en binnen verschillende contexten (team, organisatie, interdisciplinair)
Dag 3: Verklaringen ZVG vanuit medisch en psychiatrisch perspectief en interventies
- bespreken van verklaringen vanuit andere perspectieven (zoals het medische en psychiatrische perspectief), met casussen
- aandacht voor o.a. het onderwerp farmacotherapie en verschillende syndromen
- interventies
Dag 4: Zelfverwondend gedrag in context en het opstellen van een interventieplan
- presentatie van idiografische theorieën door een aantal deelnemers
- recent onderzoek over Zelfverwondend gedrag en Inzicht in Context
- het maken van een interventieplan
Dag 5: Zelfverwondend gedrag als communicatie en het ethisch perspectief
- leren kijken, breed kijken en betekenisverlening
- impact van zelfverwondend gedrag op de omgeving/context en ethische dilemma’s
