Goed Handschriftonderwijs
In de cursus ‘Goed Handschriftonderwijs’ leert u het belang herkennen van goede schrijfmaterialen en hoe u leerlingen de juiste schrijfinstructies geeft. U gaat zelf aan de slag met (schrijf)opdrachten, waardoor u de kracht ervaart van leesbaar schrijven. U zult inzien dat leesbaar schrijven ook leidt tot verbetering van: structureren, ordenen en het zelfstandig uitvoeren van schooltaken en het leren zelf. Het maakt daarom niet uit met welke schrijfmethode u werkt: de kennis kan op alle methoden en bij alle leerlingen toegepast worden.08:45 - 17:15
462.5
14 Punten
Klaslokaal
Prijzen
Regulier € 462.5
Beroepen
Ergotherapeut
12 Sep 2024
12 Sep 2026
14 Punten
EN
Logopedist
12 Sep 2024
12 Sep 2026
14 Punten
NVLF
Oefentherapeut
12 Sep 2024
12 Sep 2026
14 Punten
VvOCM
Competenties
Medisch handelen60 %
Samenwerken20 %
Kennis en wetenschap20 %
Sprekers
Gerda Broekstra
Cursusleider
Met meer dan 30 jaar werkervaring als kinderergotherapeut begeleidt en adviseert Gerda dagelijks leerlingen en scholen in de aanpak van het goed leren schrijven. Haar werkvelden zijn er vele, zoals de kinderrevalidatie, mytyl-tyltylonderwijs, kinderdagcentra, expertisecentra (REC 3) en (speciaal) basis- en voortgezetonderwijs.Doelen
De cursist:
kan analyseren waar de oorzaak van handschriftproblemen ligt binnen het huidige onderwijs.
weet hoe de ontwikkeling van het handschrift verloopt.
kan de juiste activiteiten binnen het kleuteronderwijs ontwikkelen en aanbieden ter voorbereiding op het leren schrijven.
waarborgt de doorgaande lijn van handschriftonderwijs van groep 1 t/m 8 binnen de school (leerkracht/ib’er/kc’er).
integreert de behandeling met de doorgaande lijn van het handschriftonderwijs van groep 1 t/m 8 (paramedici).
bedenkt passende schrijfopdrachten tijdens het begeleidings-/behandeltraject op het niveau van de leerling.
beoordeelt het handschrift of het voldoet aan de eisen voor het voortgezet onderwijs. Indien dit onvoldoende is, volgt begeleiding op maat.
analyseert met het model van de schrifthandeling (Else Kooijman) waar handschriftproblemen door kunnen ontstaan.
geeft doelgerichte en concrete feedback op het handschrift van leerlingen.
stelt concrete leerdoelen op voor handschriftverbeteringen, zowel binnen basisonderwijs, als voortgezet onderwijs.
werkt interdisciplinair samen met school (PO en VO), paramedici en onderwijsexperts in de aanpak van handschrift-, spelling- lees- en/of rekenproblematiek van een leerling.
kan bewijzen dat goed handschriftonderwijs nog steeds noodzakelijk is in dit digitale tijdperk.
Omschrijving
Onderzoek wijst uit: 1 op de 3 kinderen heeft schrijfproblemen
Vanuit elke invalshoek zet iedereen zich hard in om een kind leesbaar te leren schrijven. Voor een leerkracht gaat het vaak om het leesbaar kunnen schrijven van schooltaken, terwijl de fysio- en ergo-/oefentherapeut veelal vanuit een motorisch oogpunt naar het schrijfproces kijken. De logopedist brengt het schrijven in relatie tot de begeleiding van een zwakke fonologie, waardoor taal- en spellingsproblemen ontstaan en ouders vinden het belangrijk dat hun kind kan schrijven en dat het mooi en leesbaar is. Al deze inzet is zeer belangrijk, omdat schrijfproblemen ook van invloed zijn op de emotionele ontwikkeling.
Programma
- Welkom en ervaringsopdracht
- Ontwikkeling van de handschriftvaardigheid
- Kleutervaardigheden in relatie tot voorbereidend handschriftonderwijs
- Handhaven en toepassen van handschriftcriteria
- Stand van zaken t.a.v. de huidige handschrift- en schrijfproblematiek
- Handschriftonderwijs in het basisonderwijs
- Handschriftonderwijs in het voortgezet onderwijs
- Casusanalyse
- Afsluiting / evaluatie / certificaatuitreiking
