Verdieping: Dyslexiebehandeling bij comorbiditeit
In deze cursus staat het behandelen van ernstige dyslexie in combinatie met diverse sociaal-emotionele- of gedragsproblemen centraal. Denk daarbij aan ADHD, (faal)angst, TOS, hoogbegaafdheid en autisme. Deze heterogene en complexe groep vraagt veel van jouw kennis, vaardigheden en houding als dyslexiebehandelaar.09:30 - 16:30
630
0-28 Punten
Klaslokaal
Prijzen
Regulier € 630
Beroepen
Diëtist
04 Nov 2025
04 Nov 2027
28 Punten
ADAP
Accreditatie in aanvraag
ADAP
Ergotherapeut
04 Nov 2025
04 Nov 2027
28 Punten
ADAP
Accreditatie in aanvraag
ADAP
Huidtherapeut
04 Nov 2025
04 Nov 2027
28 Punten
ADAP
Competenties
Medisch handelen60 %
Kennis en wetenschap40 %
Sprekers
Beatrijs Brand
Docent
Beatrijs Brand werkte in diverse functies bij onderwijsbegeleidingsdiensten, verwijzingscommissies en samenwerkingsverbanden. Sinds 2008 is zij zelfstandig gevestigd en leidt de School Psychologische Praktijk, een kleine praktijk gespecialiseerd in diagnostiek en begeleiding van onderwijsleerproblemen. Beatrijs houdt zich bezig met handelingsgerichte diagnostiek, advisering en begeleiding van leerlingen in het basis-en voortgezet onderwijs, hun leraren en hun ouders. Daarnaast is zij als docent verbonden aan diverse postmaster opleidingen en geeft zij supervisie.Doelen
heb je nieuwe inzichten opgedaan over dyslexie, het brein en informatieverwerking en de rol van psychoeducatie;
ken je algemene behandelprincipes bij sociaal-emotionele- en gedragsproblemen;
kun je de inhoud van en jouw houding tijdens de behandeling aanpassen, om beter aan te sluiten bij kinderen met ADHD;
kun je de inhoud van en jouw houding tijdens de behandeling aanpassen, om beter aan te sluiten bij kinderen met faalangst.
ken je het belang van aangepaste adequate instructie en effectieve feedback en kun je dit toepassen in jouw attitude;
kun je de inhoud van en jouw houding tijdens de behandeling aanpassen, om beter aan te sluiten bij kinderen met TOS;
kun je de inhoud van en jouw houding tijdens de behandeling aanpassen, om beter aan te sluiten bij kinderen met autisme;
kun je de inhoud van en jouw houding tijdens de behandeling aanpassen, om beter aan te sluiten bij kinderen met hoogbegaafdheid;
heb je geoefend met het opstellen en passend maken van een behandelplan en het aanpassen van jouw houding, aansluitend op een of enkele vormen van comorbide problematiek.
Omschrijving
Je doet in deze cursus die benodigde kennis en vaardigheden op, en verfijnt jouw attitude als behandelaar. Dit doen we aan de hand van recente wetenschappelijke inzichten, kennis over de werking van het brein, over informatieverwerking en evidence based kennis over wat werkt bij behandelingen. Er is daarnaast ook veel aandacht voor jouw eigen casuïstiek en leren van elkaar. Zo komt de heterogeniteit van de doelgroep optimaal aan bod. Je oefent ook met het opzetten van een praktisch behandelplan waarop je feedback krijgt.
Nu enkelvoudigheid uit het Protocol 3.0 is verdwenen komen kinderen met complexere problematiek in de vergoede zorg.
Kernpunten:
- praktische cursus: koppeling van theorie naar (jouw) casuïstiek en werksituatie staat centraal;
- recente inzichten over dyslexie, (weg: het brein) en informatieverwerking bij speciale doelgroepen;
- algemene behandelprincipes bij sociaal-emotionele of gedragsproblematiek;
- implicaties van deze problematiek voor inhoud van de dyslexiebehandeling en attitude van de behandelaar.
