Cursus houdinganalyse en -advies DAM-h©
Je wil de houding van je cliënt steunen of verbeteren. Maar waarop baseer je je advies voor een therapie, hulpmiddel of een voorziening? En wat is realistisch? Hoe maak je aannemelijk dat je aanpak ‘werkt’? Veel ergotherapeuten lopen tegen deze vragen aan. Het analysemodel voor houdingen DAM-h © van Frank Kerkhof en Peter van den Berg geeft antwoorden en richtingen. De cursus ‘Meer impact van je houdingsanalyse en –advies met het DAM-h© model’ wordt al enige jaren in samenwerking met Frank Kerkhof en later samen met Peter van den Berg, georganiseerd door de ErgoAcademie als een 3- daagse cursus. Omdat de cursusinhoud en de ervaringen van de cursisten daartoe aanleiding geven is deze cursus uitgebreid naar 3 dagen.Prijzen
Beroepen
Competenties
Sprekers
Frank Kerkhof
Docent
Frank Kerkhof is ergotherapeut voor kinderen en jongeren met een eigen praktijk in Arnhem en is ook behandelaar ondersteunde communicatie (OC) voor Stichting MILO. Voorheen heeft Frank werkervaring opgedaan vanuit een revalidatiecentrum, detachering in een specialistisch verpleeghuis, de GGD voor indicatiestellingen WMO en vanuit een bedrijf als adviseur en ontwikkelaar van (Kinder-)hulp- middelen. Frank is ook werktuigbouwkundige. In het door hem ontwikkelde analysemodel voor houdingen DAM-h © komen veel van zijn ervaringen samen die hiermee een aanvulling zijn voor ergotherapie en zorgtechnologie. Vanaf 2019 is de samenwerking gevonden met Peter van den Berg en het analysemodel DAM-h© is samen verder ontwikkeld.Waarom deze cursus?
Er bestaat nog geen eenduidige werkwijze voor de analyse van (statische) houdingen als staan, zitten en liggen. Ook bestaat er nog geen model dat een relatie legt met omgevingsfactoren en persoonlijke factoren. Dat is jammer. Want wat zijn dan realistische doelen? Hoe maak je inzichtelijk dat je advies en je aanpak werkt? Het analysemodel voor houdingen DAM-h© reikt een systematisch en effectieve werkwijze aan.
Een houding die klachten oplevert of het handelen beperkt, staat niet op zichzelf. Er is altijd een relatie met de persoon en de omgeving, activiteiten, stoornissen en mechanische wetmatigheden als kracht, houding en balanspunt. In de cursus DAM-h© leer je systematisch een mechanische analyse te maken die ook inzichtelijk maakt welke oplossingen, stappen en keuzemomenten er zijn voor de behandelaar, de cliënt en zijn omgeving.
Leerdoelen
- Met het analysemodel voor houdingen DAM-h © krijg je een systematische en effectieve werkwijze aangereikt. Dat geeft je houdingsanalyse meer gewicht en kwaliteit.
- Voor cliënten, ouders/verzorgers, direct betrokkenen, collega-behandelaars en zorgverzekeraars maak je met DAM-h © beter inzichtelijk welke argumentatie er ligt onder je analyse en advies voor behandeling, instructie, voorlichting, hulpmiddel of voorziening. Dit vergroot de kans op draagvlak, therapietrouw, vergoeding en effectiviteit van door jou ingezette therapieën en behandelstrategieën.
- Je betreedt de voorhoede. Er is veel wetenschappelijke literatuur en praktijkkennis over goede houdingen, maar systematische analyse vindt nog nauwelijks plaats. DAM-h © gaat hiervoor de norm stellen.
- Met het denk- en redeneermodel van DAM-h © met de bij behorende WegingsMatrix (gebaseerd op het ICF), ben je in staat je cliënten een systematische analyse te geven van hun houdingen. Dit is een analyse die zowel rekening houdt met omgevingsfactoren en persoonlijke factoren als met oplossingen, stappen en keuzemomenten die er zijn vanuit de persoon, de omgeving, activiteiten, stoornissen en mechanische wetmatigheden.
- Het DAM-h © kan breed toegepast worden voor alle leeftijdsgroepen met vraagstellingen vanuit uiteenlopende aandoeningen / stoornissen.
