Functioneel geletterd met TOS – lezen
Functioneel geletterd met TOS betekent er zowel aandacht naar taal als naar lezen moet gaan.
In deze cursus leert u de taalleesaanpak van leerlingen met een TOS te optimaliseren. Wat voor kinderen met een TOS werkt, werkt voor alle leerlingen die een steuntje in de rug nodig hebben voor taal. Hierdoor kunt u het geleerde breder inzetten dan alleen voor leerlingen met een TOS.De theorie wordt op de dag zelf verbonden aan de praktijk door middel van een casus van de cursusleider. Door deze voorbeelden kunt u ook direct de vertaalslag maken naar uw eigen leerling(en).08:45 - 17:30
462.5
16 Punten
Klaslokaal
Prijzen
Regulier € 462.5
Beroepen
Logopedist
07 Feb 2025
07 Feb 2027
16 Punten
NVLF
Competenties
Medisch handelen60 %
Samenwerken20 %
Kennis en wetenschap20 %
Sprekers
Maartje Thoen-Houben
Cursusleider
In 1992 is Maartje afgestudeerd aan de Opleiding Logopedie in Rotterdam. Sindsdien is zij als logopedist werkzaam in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs in cluster 4 en cluster 2. In 1994 volgt zij haar eerste cursus ‘lees- en schrijfstoornissen’ bij Anneke Smits. Met behulp van continu nascholing houdt ze haar kennis up-to-date. In 2008 volgt ze de Master Special Educational Needs (leerroute Taal-dyslexie). Na haar afstuderen start ze een praktijk voor kinderen met hulpvragen op het gebied van taal, lezen en spelling. Maartje combineert het werk in haar praktijk op dit moment met een baan op de Alexander Roozendaalschool in Amsterdam: een school voor kinderen met TOS van de stichting Viertaal. De kruisbestuiving tussen het werk op school en in haar praktijk maakt dat ze iedere dag leert. Maartje geniet ervan om datgene wat werkt op de ene plek op de andere plek uit te proberen.Omschrijving
Leerdoelen:
- Inzicht in de complexiteit van TOS en (leren) lezen
- Begrijpen en verwerken van de invloed van fonologie op het (leren) lezen, gericht op de verstoorde fonologische ontwikkeling van een leerling met TOS.
- Begrijpen en verwerken van de invloed van morfo-syntaxis op het (leren) lezen, gericht op de verstoorde morfo-syntactische ontwikkeling van een leerling met TOS.
- Begrijpen en verwerken van de invloed van woordenschat op het (leren) lezen, gericht op de verstoorde woordenschat ontwikkeling van een leerling met TOS.
- Herkennen, toepassen, overleggen en onderling uitwisselen van de kennis op gebied fonologie/morfo-syntaxis/semantiek. Hoe geven we samenwerking vorm? [Koppeling naar de eigen werksituatie].
- Aanbrengen/activeren kennis pragmatiek en geletterdheid, gevolgd door herkennen en toepassen van de aangebrachte kennis.
- Aanbrengen/activeren kennis executieve functies en geletterdheid, gevolgd door herkennen en toepassen van de aangebrachte kennis.
- Aanbrengen/activeren kennis over werkgeheugen en cognitieve belasting in relatie tot functioneel geletterd worden bij TOS, gevolgd door herkennen en toepassen van de aangebrachte kennis.
- Analyseren van de problematiek en prioriteiten stellen in je samenwerking. Uitwisselen van de geleerde tips en tools die toegepast kunnen worden in de eigen werksituatie.
- Selecteren welke verworven kennis de deelnemers ‘morgen’ toe gaan en willen passen in de eigen werksituatie. Inventariseren wat daar nog voor nodig is. Resultaten delen, zodat iedereen van en met elkaar kan leren.
