Verfris je kijk: 4 daagse”opfris” module sensorische informatieverwerking

sensorische informatieverwerkingopfrisSI-kennis
Zoekt U een intensieve maar praktische module op maat, en heeft u al heel wat SI-kennis in uw rugzak? Kies dan voor deze cursus voor ergotherapeuten, fysiotherapeuten en logopedisten die al wat langer een SI-module hebben gevolgd.
09:00 - 16:00
790
24-33 Punten
Klaslokaal

Prijzen

Regulier € 790
Inclusief : Cursusmateriaal lunch, koffie en thee
Exclusief : Sensory Profile

Beroepen

Ergotherapeut
07 Nov 2025
07 Nov 2027
24 Punten
EN
Fysiotherapeut
07 Nov 2025
07 Nov 2027
33 Punten
KNGF, KRF
Logopedist
07 Nov 2025
07 Nov 2027
24 Punten
NVLF
Oefentherapeut
07 Nov 2025
07 Nov 2027
24 Punten
VvOCM

Competenties

Medisch handelen60 %
Kennis en wetenschap20 %
Communicatie20 %
Omschrijving

Zoek je een intensieve maar praktische module op maat, en heb je al heel wat SI-kennis in uw rugzak? Kies dan voor deze cursus voor ergotherapeuten, fysiotherapeuten en logopedisten die al eerder een SI-module hebben gevolgd. Na jaren werkervaring is er behoefte aan een update van kennis en het delen van veranderende visies op interventie en behandelstrategieën. Uiteraard is daarbij het evidence aangestuurd werken in combinatie met best practice het uitgangspunt. Voor deze collega’s hebben we nu een 4 daagse module ontwikkeld.

Wij kiezen voor kleine groepen deelnemers om zo aandacht te kunnen blijven hebben voor individuele ontwikkelingen. Er is tijd en aandacht voor de inbreng van individuele vragen ten aanzien van onderzoek en casuïstiek. We hanteren binnen deze module een methodisch handelingsplan om het proces van klinisch redeneren te ondersteunen. We doen er alles aan om de groepen multidisciplinair samen te stellen zodat onderlinge expertise kan worden aangevuld en uitgewisseld.

Iedere deelnemer brengt voor de start van deze module minimaal 4 vragen in die hij/zij graag beantwoord wil zien in deze module. Deze zullen waar mogelijk worden verwerkt in de bestaande lessen of de vrije ruimte binnen de module.

Doelen van de module

De deelnemer;

  • Kent de neuropsychologische processen, nieuwe inzichten op basis van onderzoek, die relevant zijn voor de sensorische informatieverwerking in het brein en kan deze kennis in het proces van klinisch redeneren inzetten om behandelstrategieën te onderbouwen.
  • Maakt een gemotiveerde keuze uit onderzoeksinstrumenten er zijn en kent de mogelijkheden en beperkingen.
  • Maakt een sensorisch kansen en kwetsbaarheden profiel op basis van de vernieuwde Sensory Profile en kent de verbijzondering voor kinderen met ASS en kinderen met een verstandelijke beperking.
  • Hanteert het methodisch handelingsplan in het interventieproces.
  • Kent het A-SECRET model en kan dit gebruiken in het dagelijks (be)handelen en begeleiden.
  • Typeert een sensorisch waardevolle omgeving.
  • Beschrijft de karakteristieken van de Goal Attaiment Scale en beredeneert de mogelijkheden in het behandeltraject.
  • Kent interview technieken en past deze toe in de onderzoeksfase (2-typical day interview, het Sensory History en Parent-Centered interview ) De therapeut kan deze afnemen en relateren aan de zorgvraag.
  • Kent de Borstel en gewrichtsdruk techniek. Maakt op basis van evidence en best practice samen met de ouders een overwogen keuze voor de inzet van deze techniek in het behandelproces.
  • Past het zintuiglijk activiteiten programma (ZAP) in samenspraak met ouders zo toe dat participatie in diverse activiteiten van het dagelijks leven wordt ondersteund.
  • Kent het matrix model en kan dit toepassen in de praktijk.
  • Maakt de gekozen behandelstrategieën op basis van klinisch redeneren voor anderen transparant.
  • Integreert de sensorische informatieverwerking in discipline gerichte zorgvragen.


Anders kijken naar Kinderen

info@anderskijkennaarkinderen.nl
0718876472
91, Oude Vest, Leiden, 2312XT